V roce 2023 se zaměříme na zvýšení zákaznického komfortu, říká Jiří Vrba
Loňský rok byl pro CDP Ivory skutečně náročný. Podobně jako jiné firmy, také největší tuzemský distributor pelet a briket se potýkal s následky válečného konfliktu na Ukrajině. „Ne všechno jsme zvládli, jak bychom chtěli. Ale co jsme zákazníkům slíbili, to jsme dodali,“ uvádí jednatel Jiří Vrba s tím, že teď je potřeba myslet na budoucnost.
Hodnotíte rok 2022 jako úspěšný?
Z nadhledu ano. Přesto musím přiznat řadu potíží, kdo je neměl. Nejvíc mě ale mrzí, že se nám nepovedlo uchránit cenu. Po vypuknutí války na Ukrajině cena strašně rychle rostla a my jsme byli nuceni zdražovat palivo i v průběhu prodejních akcí. To opravdu vnímáme velmi negativně.
Proč k tomu docházelo?
Problémem byla obrovská poptávka vyvolaná panikou, že lidé nebudou mít čím topit. Strach vedl tisícovky zákazníků k velkým objednávkám v jeden moment. Navíc objednávali nejen u nás, ale také u mnoha jiných dodavatelů, protože nevěděli, kdy jim palivo dorazí, a potřebovali se takzvaně pojistit. Takovým způsobem vzniklo na trhu asi 30 procent objednávek, což způsobilo značný tlak. Jak známo, kde je poptávka a chybí nabídka, roste cena. Přesně to se stalo. Kontrakty, které jako distributor paliva uzavíráme s výrobci, jsou vázány na určitý čas a objem. Jakmile je překročíme, nikdo nám udržení ceny nemůže garantovat. Na naši obranu je nutno říct, že se to stalo poprvé. V budoucnu uděláme vše, aby se to již neopakoval. Dnes je situace opačná, cena padá a pokud zákazník objednal za vyšší cenu, než je platná cena při dodání, tak jí nemáme problém snížit.
Přesto jste všechny objednávky odbavili, nebo ne?
Ano a jsem na naše lidi skutečně pyšný. Zákazníkům jsme dodali všechno, co jsme měli. Bohužel někdy s jedno až dvouměsíčním zpožděním. Od května do srpna jsme jeli za hranicí možného.
Jak ten tlak zvládal interní tým CDP?
Bylo to pro všechny mimořádně náročné. Řidiči byli v práci od rána do večera. Dva kolegové na zákaznické lince měli telefony u uší nonstop. Lidé volali, že mají palivo objednáno, měli strach, jestli ho dostanou, ptali se na termíny a my jim je nemohli říct. Pořadník byl na dva tři měsíce dopředu plný, ale kapacity vozového parku se nedaly nafouknout. V tak turbulentní době jsme mohli plánovat maximálně několik dnů dopředu. Chápu, že se někteří zákazníci cítili naštvaně. Ani na naše lidi tahle bezprecedentní situace nepůsobila dobře. Pod tlakem jsme zkrátka byli úplně všichni.
Žádné dobré zprávy nepřicházely?
Viděl jsem víc pozitivních věcí. Podařilo se nám palivo k lidem dopravit. Dokázali jsme jim vysvětlit, co a proč se děje. A část zákazníků pochopila, že nákup pelet a briket s předstihem jim přináší nejen finanční výhodu, ale i jistotu, že před topnou sezonou budou v klidu. V neposlední řadě jsme se utvrdili, že v CDP máme lidi, kteří umí vzít pořádně za práci a překousnout vlastní nepohodlí, když je potřeba.
Pořád platí, že distribuujete výhradně česká paliva?
Platí a není důvod to měnit. Tuzemské firmy vyrábějí pelety a brikety velice dobré kvality, některé výrobky jsou certifikované. Dalším důvodem je příznivá cena a ekologie. Nedává smysl vozit o trochu levnější ekologické palivo přes půl Evropy. To bychom se moc vstřícně k přírodě nechovali.
Zima je zhruba v polovině, jaká je cena pelet teď?
V topné sezoně vždy vzroste. Je proto dobře, že se naši zákazníci předzásobí. Můžeme očekávat, že s příchodem jara by ceny mohly jít o kousek níž. Rozjede se stavební průmysl, pily budou zvyšovat pořez a budou mít tedy dostatek suroviny pro výrobu pelet. Ale s jistotou dnes něco předvídat je víc než ošemetné.
Jak se po loňských zkušenostech CDP změní?
Hodláme se zaměřit především na zlepšení zákaznického komfortu. Připravujeme nový, uživatelsky přívětivější web, na přelomu dubna a května rozšíříme vozový park o další auto. Přepravní kapacity tak budou zase vyšší. Největší novinkou je ale změna logistického systému. Spolu s ní se zbavíme papírových faktur a staneme se „bezpapírovou“ firmou.
Co zákazníkům změna logistiky přinese?
Pomůže jim v komunikaci s námi, umožní hlídání času doručení paliva, zkrátí dobu mezi objednáním a termínem závozu. CDP díky novému logistickému softwaru optimalizuje trasy a sladí je s požadavky zákazníků. Všechno se zrychlí, zpřehlední a zjednoduší.
Říkáte, že zákazník si čas doručení paliva „pohlídá“. Jak?
Ve svém klientském účtu uvidí celou svou zakázku a její aktuální stav. Nejen, že se dozví, kdy k němu auto s palivem pojede, ale bude ho moci sledovat i během jízdy a svůj program podle toho přizpůsobit. Žádné čekání půl dne doma a vyhlížení kamionu na příjezdové cestě. Toto by měl být 100% stav, který ovšem nebude hned, protože se systém bude implementovat postupně.
Rok 2023 by mohl být příznivý…
Věříme, že ano. Zákazníci se nemusí bát nedostatku paliva, to je už teď jisté. Nebude sice stejně levné jako loni nebo snad předloni, ale bude ho dostatek. A pokud jde o další záležitosti, hodláme pracovat na neustálém zkvalitňování našich služeb. Cílem CDP je, aby se každý zákazník cítil komfortně a zůstával v teple.