Po covidu a šoku z války se trh s palivem stabilizuje

Po covidu a šoku z války se trh s palivem stabilizuje

 

Po covidu a šoku z války se trh s palivem stabilizuje

Kolikrát jsme v posledních třech letech slyšeli a mluvili o krizi? Asi milionkrát. „V čínštině se slovo krize skládá ze dvou znaků. Jeden představuje nebezpečí a druhý příležitost,“ napsal J. F. Kennedy. Obou jsme si užili dostatek, teď je na čase vzít si z nich to nejlepší.

 

Nestandardní problémy

Podle jednatele CDP Ivory se mezi lety 2019-2022 změnilo na trhu s palivy mnohé. Nejdřív ho zasáhla kůrovcová kalamita, pak celosvětová pandemie covidu, následoval vojenský konflikt na Ukrajině. „V podstatě nebyl měsíc, abychom neřešili nějaké nestandardní problémy. Na druhou stanu se ukázalo, že díky našim zaměstnancům, dodavatelům a skvělým zákazníkům zvládneme projít i těžkými časy,“ říká Jiří Vrba.

Obecně lze konstatovat, že zákazníci CDP Ivory rok od roku přibývají, což souvisí i srůstem počtu nově instalovaných zařízení na tuhá paliva. „Jsou tu také zákazníci, kteří u nás v minulosti nakoupili, pak zkusili jiného dodavatele, a zase se vrátili,“ uvádí jednatel.

Stejně tak mírně roste počet obcí, které kamiony a cisterny s logem CDP Ivory zavážejí. Jiří Vrba odhaduje, že za 14 let existence firmy už zajely snad do každého městečka v republice.

 

Plná sila, prázdná sila

Když v roce 2019 kulminovala kůrovcová kalamita, hlásili zpracovatelé obrovské přebytky smrkového dřeva. Ceny palivového dříví klesly až o 40 procent, nicméně pelety a brikety si svou cenu víceméně držely.

„Tuzemské pily, z jejichž odpadu se pelety lisují, na zpracování vyšších objemů dříví neměly kapacity. Přestože bylo materiálu dost, výrobci ho nezvládali zpracovávat,“ vysvětluje Jiří Vrba s tím, že v té době nijak rapidně nerostla ani poptávka po tomto typu paliva a sila se průběžně plnila.

Zvýšení poptávky po dřevních palivech povzbudil legislativní tlak na výměnu malých zdrojů používaných v domácnostech. A o rok později přišel covid.

„Cena dřevní kulatiny začala šplhat vzhůru. Mimo jiné kvůli vysoké poptávce po řezivu z USA a Číny, obrovskému předzásobování firem nebo omezení výroby z důvodu nedostatku pracovních sil,“ popisuje jednatel. To vše způsobilo nárůst cen pelet a vyvolalo spekulace o jejich dostupnosti.

 

Panika, že nebude čím topit

Dalším otřesem si trh prošel na začátku roku 2022. Když z něj „vypadla“ dřevní kulatina dovážená z Ukrajiny, začali se zpracovatelé poohlížet v jiných zemích a doslova luxovali do té doby vyrovnané trhy. Přidaly se inflace, obavy ze zvyšování cen – nebo i nedostatku – plynu a elektřiny. Lidé začali hromadně nakupovat kotle, krby či kamna a skokově zvýšili poptávku po peletách i briketách.

„Rostoucí ceny komodit vrátily do hry také zákazníky, kteří zprovoznili už odstavené kotle na tuhá paliva. Zahlcení trhu požadavky na pelety a brikety se projevilo v trojnásobném počtu objednávek. Problémy s dodavateli, pokles výroby, chybějící řidiči… to vedlo k prodloužení čekací doby na závoz. Moc nás to mrzelo a dělali jsme maximum, abychom naše klienty na zimu zabezpečili, jak byli zvyklí, ne vždy se to ale dařilo,“ přiznává J. Vrba.

Strach vedl tisícovky zákazníků k velkým objednávkám v jednu chvíli. Navíc objednávali u několika dodavatelů zároveň, protože nevěděli, kdy jim palivo dorazí, a potřebovali se takzvaně pojistit. „Jak známo, kde je poptávka a chybí nabídka, roste cena. Přesně to se stalo. Kontrakty, které jako distributor paliva uzavíráme s výrobci, jsou vázány na určitý čas a objem. Jakmile je překročíme, nikdo nám udržení ceny nemůže garantovat. Na naši obranu je nutno říct, že se to stalo poprvé. V budoucnu uděláme vše, aby se to již neopakovalo.,“ podotýká Jiří Vrba.

 

Ochrana před výkyvy ještě letos

Předávat zákazníkům informaci, že není, čeho se obávat a zboží k nim dorazí, byť se zpožděním, bylo loni mimořádně těžké. Proto se právě komunikace a zákaznický servis dostávají v CDP Ivory do centra pozornosti.

„V tomto roce chceme podobným situacím předejít a díky novému systému klientům nabídnout lepší přehled o jejich objednávkách,“ prozrazuje jednatel. Zároveň je v plánu rozšíření vozového parku a změna logistického systému.

Jiří Vrba je přesvědčen, že rok 2023 bude příznivý. Zákazníci se nemusejí bát nedostatku paliva, zároveň budou moci využít modernější a komfortnější služby.

Na vašem soukromí nám záleží
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Povolit všeNepovolovat cookies